به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نادر پسنده مدیرکل امور دریانوردان سازمان، با بیان اینکه در مقوله بررسی سوانح دریایی مسئولیت کمیته بررسی علل سانحه، شرح سانحه است، افزود: کمیته بررسی علل سانحه تشخیص میدهد که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. با استفاده از شواهد و تجهیزات موجود و نیز مصاحبههایی که انجام میشود کمیته بررسی علل سانحه به شرح سانحه دست مییابد؛ شرح سانحه سانچی نیز همان گزارشی بود که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به مردم ایران ارائه شد.
تعیین مقصر سانحه مقوله ای حقوقی است
مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تعیین مقصر سانحه موضوعی حقوقی است که در بررسی علل سانحه به آن پرداخته نمیشود، اظهار کرد: طبیعی است که از نظر حقوقی هر کدام از طرفین سعی دارند کمترین قصور را بپذیرند و طرف مقابل را مقصر اعلام کنند، موضوعی که وکلا برای تشخیص آن به دادگاه میروند و به نتیجه میرسند.
وی با اشاره به اینکه شرح سانحه ابزاری برای جمع بندی حقوقی سانحه است، گفت: در گزارش مربوط به شرح سانحه مربوط به کشتی نفتکش سانچی قید شد که کشتی کریستال در یک زمان نامناسب چرخش به راست نامحسوس داشته و ما معتقدیم که این اتفاق علت اصلی سانحه است. این درحالی است که طرف مقابل هم میگوید حتی اگر کشتی فلهبر چینی چرخش به راست نامحسوس داشته، به چه علت سانچی مراقب نبوده است.
سازمان بنادر و دریانوردی از قول پسنده نوشت: ایران شکایت مربوط به رسیدگی سانحه سانچی را در دادگاه کشور هنگکنگ مطرح کرده است.
وی ادامه داد: اگر منظور از پیگیری حقوقی بررسی سانحه، رسیدن خسارت دیده ها به غرامت باشد، باید بگوییم که این مساله اصلا ربطی به دعوای حقوقی ندارد چرا که کشتی، کارکنان آن و محموله همگی بیمه هستند و بیمه نیز این خسارت را پرداخت میکند.
پرداخت خسارت فارغ از تعیین مقصر سانحه است
مدیر کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه احتمال پرداخت نکردن غرامت به خسارت دیدگان وجود دارد، تصریح کرد: رسیدن خسارت دیدگان به غرامتشان قطعی است و ربطی به دعوای حقوقی ندارد و دعوای حقوقی بین بیمههاست که کدام بیمه سهم کمتری را پرداخت کند. در عین حال برای خسارت دیدگان فرقی نمیکند که خسارت خود را از کدام بیمه دریافت کنند.
نظر شما